mots al caliu

voldria fer un bloc que resultés útil per a la meva tasca docent
  • rss
  • Inici
  • ENLLAÇOS INTERESSANTS
  • Llengua
  • L’ombra del stuka
  • TEMA 1
  • EL RACÓ DE L’ESCRIPTURA
  • EL RACÓ DE LA LECTURA
  • PERILL! ERRADES PROHIBIDES!

PERILL! ERRADES PROHIBIDES!

ÚS DE LES MAJÚSCULES

– Els noms propis sempre comencen amb majúscula: Víctor, Hernández, Collserola, Nova York…

– Després de punt sempre hem d’escriure majúscula.

 

PER INFLUÈNCIA DEL CASTELLÀ

– No escrivim mai Y, sinó I : La Laura i en Lluís

– No escrivim mai Ñ, sinó NY: canya

– No és correcte TENIR QUE, sinó HAVER DE:  He de -comprar.

– No podem escriure mai CH, sinó TX: cotxe

– Escriurem HAVER sempre amb H i V (ha, havia…)

– No escriurem ni direm DONAR-SE COMPTE, sinó ADONAR-SE:  No s’adona que estàs enamorada  d’ell!!

– Mai no escriurem YO i YA, sinó JO i JA.

– Hem d’escriure les terminacions del pretèrit imperfet d’indicatiu amb V: cantava, cantaves, cantava…

 

ORTOGRAFIA DE LA VOCAL NEUTRA

– El plural dels noms femenins sempre acaba amb –ES: noies.

Recordem els canvis ortogràfics:

CA-QUES:  foca, foques

QUA-QÜES: pasqua, pasqües

GUA-GÜE: paraigua, paraigües

GA- GUES: amiga, amigues

JA-GES: taronja, taronges

-En les terminacions dels verbs, escrivim A si el so de la vocal neutra està en última posició: canta i E, si està en penúltima posició: cantes

 

ORTOGRAFIA DE LA O I LA U ÀTONES

– La primera persona del present d’indicatiu (JO) acaba sempre amb O: canto

– El plural dels noms i adjectius masculins sol acabar en –OS: boscos,  lletjos

 

 

 

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Navigation

  • ENLLAÇOS INTERESSANTS
  • Llengua
  • L’ombra del stuka
  • TEMA 1
  • EL RACÓ DE L’ESCRIPTURA
  • EL RACÓ DE LA LECTURA
  • PERILL! ERRADES PROHIBIDES!

Cercar

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox